05 maj 2006

Expert avslöjar: "Jag är ett pucko!"

Från IDG:
- Linux är dynga, säger PC för Allas Fredrik Granlund. Jag kan installera Linux på en maskin, men sen är jag helt lost.
I översättning från epimenidesiskan:
- Jag är ett pucko, säger PC för Allas Fredrik Granlund. Jag kan installera Linux på en maskin, men sen är jag helt lost.
Faktiskt kommer han då längre än undertecknad brukar göra med Windows. Jag brukar få upp någon dialogruta på skärmen där man på fullt allvar försöker övertyga mig om att: "Du verkar inte ha någon skärm ansluten" eller liknande Zen-buddhistiska kontemplationer. Det slutar alltid med att jag skriker högt och fantiserar om olika sätt att tortera Bill Gates på. Men det kanske beror på att jag aldrig läser lågdiskurs som "PC för Alla".

Det är väl en vanesak. Min första egna ägandes dator -- ett hembygge för drygt tjugo år sedan, när hårddiskar hette "winchesterminnen" och kostade tusen spänn per megabyte begagnade -- körde den första unix-klonen Idris. Det var alltså en klon av gamla Unix V7. Där kunde man snacka om krånglig installation...

5 Kommentarer:

Anonymous Anonym skrev...

Fattar inte att folk kan köra sån skit som Linux när det finns OpenVMS!

05 maj, 2006 16:32  
Blogger Joacim Persson skrev...

Finns det en "open" VMS nu för tiden!? Ohyggligt!

Låter som OpenBöldpest ungefär.

05 maj, 2006 16:48  
Anonymous Anonym skrev...

Annars är det lätt att instalera MS DOS 6.02, om nu lätthet vid installationen, en sak som utförs en gång per maskin, skall vara enda kravet på ett operativsystem.

06 maj, 2006 18:46  
Blogger Joacim Persson skrev...

Då är det förstås ändå enklare att installera bara ett monitorprogram -- trycka i ett EPROM så är det färdigt. (Om man inte har en gammal PDP-8 eller så, där man måste knappa in även det, byte för byte, från konsolen.)

Men Den Store Experten klagade närmast på att han inte fattade något av det han trots allt lyckats installera. Av det kan man dra lite olika slutsatser.

06 maj, 2006 18:55  
Anonymous Anonym skrev...

Jag förstår igentligen inte varför han klagar. Okunskap, är ju den standard metod som används för att installera MS Windows med.

14 maj, 2006 14:46  

Skicka en kommentar

<< Hem

Expert avslöjar: "Jag är ett pucko!"