11 september 2005

Camilla Thulin sympatiserar med terrorister?

Citat från Förbundet Djurens Rätt, där de raddar upp allsköns "kända" vegetarianer och veganer (utom Adolf Hitler, den mest kände):

Jag såg en ko igår när jag åkte intercity till Norrköping. Jag blir så glad när jag ser kor och grisar som lever där de ska - utomhus...Kor för mig är urdjur som människor är beroende av och som borde respekteras därefter. Tyvärr behandlas de som mentalpatienter i Rumänien, därför har jag slutat att äta gris- och kokött. Jag sympatiserar med militanta veganer, och jag står därför först i kö för att skjuta mamma Scan.
Camilla Thulin, designer, Aftonbladet Kvinna 3/6 1999

Det är förstås begripligt att tant Thulin från Stora Tokholm inte vet ett skvatt om djur då de sällan förekommer i Thulins biotop. Hennes enda tillfällen till observationer är från ett tågfönster. Ursprungsformen till människans tamdjur finns inte längre. Uroxarna är utdöda sedan tusentals år. Den enda form som de överlevt i, är ett tätt symbiotiskt förhållande till homo sapiens. Människor är inte så mycket beroende av kor (vilket Thulin inbillar sig) -- som kor är beroende av människor.

Hon låter meddela att hon sympatiserar med terrorism. Det är förstås en mer anmärkningsvärt åsikt idag än före WTC-attacken -- uttalandet är ju från 1999. Hon kan ha ändrat åsikt sedan dess och man skall väl inte bry sig om vad en politiskt naiv "designer" säger om politiskt våld -- hon är nog inte kapabel att förstå innebörden i vad hon själv säger. Vad som är betydligt mer anmärkningsvärt är att Förbundet Djurens Rätt som officiellt säger sig ta avstånd från terrorism, ändock presenterar ett citat av en person som förebild genom att återge ett citat där vederbörade uttryckligen sympatiserar med terrorism. Citatet ligger på FDRs websida idag.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem

Camilla Thulin sympatiserar med terrorister?